ساعتی قبل صدای انفجاری شدید در بندرعباس به گوش رسید، طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان تعدادی کانتینر دپوشده در بندر شهید رجایی منفجر شده است.
وزیر کشور: تاکنون حادثه بندر شهید رجایی ۱۴ فوتی داشته است۱۴۰۴/۰۲/۰۶ – ۲۳:۵۲
اسکندر مومنی: از ابتدا برای عملیات اجرای گمرک و این بندر تمهیدات پیشگیرانهای در نظر گرفته شد.به شرایط پایدارتری در مناطق اصلی رسیدیم و خوشبختانه سیستمهای بندر و گمرک آسیب ندیده است.به همین دلیل اعلام کردیم عملیات بارگیری، ترخیص و گمرک فعالیت خود را انجام دهند.عملیات گمرکی در بندر ادامه دارد.خوشبختانه ۲۰۰ نفر دیگر از مصدومان ترخیص شدند و ۳۰۰ مصدوم دیگر در بیمارستانها هستند.
عملیات پاسخ به بحران در پی حادثه بندر شهید رجایی همچنان در حال انجام است۱۴۰۴/۰۲/۰۶ – ۲۳:۰۰
روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور، در پی حادثه بندر شهید رجایی، اطلاعیه شماره ۳ را صادر کرد.در این اطلاعیه آمده است: ضمن عرض تسلیت به خانوادههای محترم جانباختگان و آرزوی صحت و سلامتی برای مصدومین حادثه بندر شهید رجایی، ریاست محترم جمهور بلافاصله پس از وقوع حادثه دستور بررسی وضعیت و علل حادثه را صادر و وزیر کشور را به عنوان نماینده ویژه جهت بررسی دقیق ابعاد، ایجاد هماهنگی لازم و رسیدگی به وضعیت مصدومان به بندر عباس اعزام کرد.ستاد مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور و با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران، وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان اورژانس و سایر مقامات ملی و استانی و با بسیج امکانات کلیه دستگاهها برگزار و عملیات امداد، ایمنسازی و اطفا حریق همچنان ادامه دارد.تا این لحظه بنا بر اعلام سازمان اورژانس ۷۵۲ نفر به مراکز درمانی مراجعه و یا اعزام شدهاند که تعداد ۲۱۲ نفر سرپایی مداوا و ترخیص شدهاند و متاسفانه ۸ هموطن جان خود را از دست دادهاند.موج همدلی، همدردی مردم و مسئولان صحنههایی از اراده و روحیه استوار مردم را به تصویر کشیده است به گونهای که بیش از ۷۰۰ واحد خون توسط سازمان انتقال خون به مراکز درمانی منتقل و ۲ واحد اهدا خون سیار در بندرعباس راه اندازی گردیده و ۵ بالگرد از استانهای معین برای امداد رسانی، انتقال مصدومین و اطفا حریق به منطقه اعزام شده است.عملیات پاسخ به بحران همچنان در حال انجام است و سازمان مدیریت بحران کشور از مردم و رسانهها استدعا دارد
اخبار و اطلاعات را تنها از مسیر اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور پیگیری و بازنشر نمایند.بندرعباس فردا تعطیل شد۱۴۰۴/۰۲/۰۶ – ۲۲:۳۱
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از تعطیلی کلیه مدارس، دانشگاهها و ادارات شهرستان بندرعباس در روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ خبر داد.این تصمیم به دنبال وقوع حادثه انفجار در محدوده بندر شهید رجایی و افزایش سطح آلایندهها در فضای شهری اتخاذ شده است.
وزارت بهداشت: شهروندان هرمزگانی از خروج غیرضروری خودداری کنند/توصیههای بهداشتی برای مقابله با آلودگی ناشی از گازهای سمی۱۴۰۴/۰۲/۰۶ – ۲۲:۳۱
در پی وقوع انفجار در اسکله شهید رجایی و انتشار گازهای سمی ناشی از اشتعال مواد، وزارت بهداشت ضمن اعلام وضعیت هشدار، نکاتی را برای حفظ سلامت شهروندان مناطق تحت تأثیر ارائه کرد.عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد: در پی انفجار در اسکله شهید رجایی و انتشار گازهای سمی حاصل از اشتعال مواد شیمیایی، به منظور حفظ ایمنی و سلامت ساکنان مناطق متاثر از این حادثه، رعایت نکات بهداشتی و ایمنی ضروری است.وی گفت: از شهروندان درخواست میشود از هرگونه تردد غیرضروری در خارج از منزل خودداری کنند. در مواردی که خروج از منزل اجتنابناپذیر است، استفاده از ماسکهای مناسب، توصیه میشود.رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت همچنین از شهروندان خواست تا اطلاع ثانوی در منازل خود باقی بمانند، از حضور در محیطهای بیرونی پرهیز کرده و ضمن بسته نگه داشتن پنجرهها، از به کارگیری کولرهای آبی نیز خودداری کنند و در صورت داشتن علائم تنفسی و سوزش چشم به مراکز درمانی مراجعه نمایند.شاهسونی همچنین بر ضرورت اجتناب از تردد در محدوده اسکله شهید رجایی تأکید کرد و گفت: شهروندان از انجام فعالیتهای ورزشی در فضای باز خودداری کنند و در صورت خروج ضروری از منزل بعد از بازگشت حتما صورت خود را بشویند و استحمام نمایند و همچنین لباسهای خود را تعویض کنند.
مهاجرانی: از گمانهزنی درباره حادثه انفجار در بندر شهید رجایی پرهیز کنیم۱۴۰۴/۰۲/۰۶ – ۲۲:۰۴
سخنگوی دولت ضمن ابراز همدردی با آسیبدیدگان انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس، آخرین جزئیات از این حادثه را تشریح کرد.فاطمه مهاجرانی، ضمن ابراز همدردی با آسیبدیدگان حادثه انفجار مهیب در بندر شهید رجایی بندرعباس، گفت: همانطور که مستحضرید رئیسجمهور دستور بررسی سریع موضوع این حادثه را صادر کردند و هم اکنون وزیر محترم کشور به نمایندگی از شخص پزشکیان در محل حادثه حضور پیدا کردهاست؛ همچنین وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی نیز عازم محل حادثه شدهاند.سخنگوی دولت همچنین با اشاره به آمار مصدومان و فوتیهای این حادثه دلخراش، اظهار داشت: ۷۵۰ نفر از مصدومان این حادثه نیازمند مراجعه به مراکز درمانی بودند که خوشبختانه اغلب آنان به صورت سرپایی درمان شدند و البته ۲۷ نفر نیاز به جراحی دارند.وی افزود: هماهنگیهای لازم با مراکز درمان سوختگی کرمان و فارس انجام شده است و دستگاههای درمانی مورد نیاز در حال انتقال است. همچنین برای خدمت رسانی بهتر به مصدومان حادثه، همکاری بسیار خوبی با نیروهای مسلح آغاز شده است.مهاجرانی در ادامه اظهار داشت: بانک خون، تجهیزات و دارو توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تامین شده است، پدافند عامل و پدافند غیرعامل به صورت کامل فعال است و در مجموع أوضاع به صورت کامل تحت کنترل است.سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علل وقوع این حادثه، گفت: درباره علت وقوع حادثه باید صبر کنیم تا کارهای کارشناسی لازم انجام شود و از اعلام نظر در حد گمانهزنی پرهیز کنیم.وی در پایان تاکید کرد: از مردم عزیز خواهش میکنم که خبرها را از مراجع رسمی دنبال کنند و از پیگیری شایعات به شدت پرهیز کنند.
آخرین اخبار انفجار در اسکله بندر شهید رجایی/ آمار فوتیها به ۸ نفر رسید۱۴۰۴/۰۲/۰۶ – ۲۱:۵۳
اسکندر مومنی، وزیر کشور در خصوص آخرین خبرها از حادثه اسکله بندر شهید رجایی گفت: در حال حاضر اولویت اول ما امداد و نجات جان آسیب دیدگان و اطفای کامل حریق جهت جلوگیری از گسترش آن به دیگر نقاط است.وی افزود: تا این لحظه حدود ۷۵۰ نفر مصدوم داشتیم که حدود ۲۱۲ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و مابقی مجروحین نیز به مراکز درمانی استان، شهرهای همجوار و حتی استان های همجوار اعزام شدند که مداوای آن ها ادامه دارد و متاسفانه تا این لحظه نیز ۸ نفر در این حادثه جان باخته اند.وزیر کشور با بیان اینکه عملیات اطفای حریق با حضور تیم های تخصصی از سراسر کشور ادامه دارد گفت: هواپیماهای کنترل اطفا و همچنین انتقال مصدومین و مجروحین در صحنه حاضر شدند و همه دست به دست هم دادند تا ان شاالله بتوانیم آتش را در ساعات آینده مهار کنیم.مومنی با بیان اینکه متاسفانه آتش سوزی هنوز به طور کامل مهار نشده است افزود: با توجه به وزش باد موافق شدیدی که وجود دارد آتش سوزی کانتینر به کانتینر ادامه دارد البته تمهیدی اندیشیده شد که در اطراف یک نقطه مشخص هم خاکریز زده شود و هم کانتینر های خالی تعبیه شود تا از گسترش بیشتر آتش جلوگیری شود.مومنی خاطر نشان کرد: همه دستگاه های امدادی و اجرایی پای کار هستند و امیدواریم که بتوانیم تا ساعات آینده اطفای کامل حریق انجام شود.
